Anja Elena Vikens I Morgen

I anledning lørdagen ettermiddag feirer vi med å ta musikkanmeldelse-jomfrudommen til undertegnede, og den heldige forsøkskaninen er den Bergenske artisten Anja Elena Viken, og hennes nye singel, I morgen.

Det siste året har vært spesielt spennende på musikk fronten for undertegnede, og de siste ukene enda mer så. For bare 13-14 måneder siden gikk det eksklusivt i Hans Zimmer, Trent Reznor anno 2000-tallet og andre gamlemenns orkestrale verker som akkopagnerer favorittfilmene mine. Spillelistene på iTunes var sortert i alfabetisk rekkefølge med American Psycho på topp, og Winter’s Bone på bunn. Spotify var fortsatt urørt.

En kveld tok jeg frem en plate som hadde blitt glemt i flyttelass mange år tidligere, og sekunder senere slo Kaizers Orchestras Maestro seg løs fra de eksterne høytalerne på MacBook’en, og siden har jeg vært slavisk lytter til den nydelige guttegjengen igjen. Men! For å kjøre anmeldelsen på rett spor; Det var først etter et romantisk forhold i fjor sommer at ørene mine begynte å høre etter i lokalsamfunnet, og Bergen er Norges musikkby. Drit i Røyksopp og store deler av Bergensbølgen, jeg snakker om John Olav Nilsen, Lars Vaular, Razika, Ocean of Lotion og for to dager siden, Anja Elena Viken.

62390_504299289626716_2058644820_n(1)Singelen som du kan høre i YouTube-linken over er lyrisk spennende, og det melodiøse er elegant i sin røffe, men pene og velkomponerte stil som stråler av menneskelighet. La det bare være sagt; Jeg er en filmanmelder, og sliter med å få tanker og følelser om musikk ut i fingrene, men I morgen er for meg en sang som på mange måter gir mye av artisten, samtidig som den lar lytterne tolke, eksperimentere og leke med den selv. Den kan bety så mangt, og den hurtige, og nesten epileptiske videoen gir et større uttrykk for en trang til å være fri fra konvensjonene.

Nå er kanskje det éne avsnittet som faktisk omhandler I morgen ikke noe Anja vil kaste på baksiden av et eventuelt cover, men i min mangel på kunnskap innad musikkanmeldelse, lar jeg det faktum at jeg i det hele tatt prøver snakke for seg selv. Med I morgen har Anja Elena Viken tatt steget inn i mitt personlige, og ikke så alt for omfattende iTunes-bibliotek anno 2013, bestående av Det har aldri føltes mere riktig å ta feilDe vakreste taperne, Oss to for alltid og en håndfull andre sanger i den rettningen. Velkommen skal du være!

Kommenter her

