Hør etter distributører: Upstream Color

I denne feature-serien vil jeg legge fokuset på filmer som ikke har fått nordisk kinodistribusjon, i håp om at min lille stemme kan bli hørt.

Upstream Color er Shane Carruths andre spillefilm. Carruths forrige film, Primer er mer enn bare tidenes beste tidsreise-film, den er også et testament på Carruths enestående filmskapertalent. Denne mannen står ikke bare bak regien og manuset, han spilte også hovedrollen, samtidig som han er kreditert under produsent, komponist, redigering, castingansvarlig, produksjonsdesign og lydansvarlig. Siden filmen også er i særklasse, er det vanskelig å ikke få en enorm respekt for denne unge filmskaperen.

Traileren du kan se over er for Upstream Color, og om du frykter at den vil avsløre noe av plottet kan du ta det helt med ro. Traileren, som de to andre, er av ypperste kvalitet og gir meg mer på et par minutter enn mange fullstendige spillefilmer klarer. De er mystisk, samtidig som det hele ser ut til å være en slags hyllest til perfeksjonismen i prøvende fotoarbeid, hvor et annerledes, men passende lydspor drar meg inn i en transe som ikke gir slipp før skjermen er svart, og blir i tankene mine flere timer etter.

Jeg vet ingenting om filmens plott, og vil holde det slik. Primer ga meg en helt unik historie, som klarte å holde på interessen til tross for ekstremt treg progresjon. Når filmer lyktes i det, er det uten tvil noe som stemmer og det ser ut til å gå igjen i Upstream Color. 

Kommenter her

