De Nordiske Mediedager

I et skoleprosjekt skal vi i 2MKB ved Årstad Videregående Skole i Bergen, blogge om forskjellige mediarelaterte ting. Det vil jeg poste under denne kategorien.

Neste uke er det nok engang tid for de Nordiske Mediedager, som i mange år har stått støtt som et unikt tiltak som samler over 1000 mediafolk til en lærerik opplevelse. Under fjorårets messe var det hele 1600 personer som deltok, fra journalister til fotografer og studenter som lærer om medieverden. Årets program ser ut til å være fult av interessant materiale, fra en debatt rundt 22. Juli rettsaken – ledet av NRK-journalist, Anne Grosvold – til hvordan underholdningskanalen HBO (Home Box Office) har etablert seg som en kvalitetssikret betalingskanal.

HISTORIEN

2012 marker messens 24. års jubileum, men da det hele startet i 1988 var det ikke under navnet de har i dag. Bergen Kommune, NRK og universitetet i Bergen arrangerte konferansen, Nordiske TV dager. I en tiårs periode ble Bergen Media By-stiftelsen opprettet, Gullruten avsluttet Nordiske TV Dager og når vi gikk inn i år 2000 inngikk Nordiske TV Dager og Media 2000 ett samarbeid, under fellesnavnet, Den Norske Mediefestivalen.

I dag står Bergen Kommune, Bergensavisen, Bergens Tidene, Dagens Næringsliv, TV 2 gruppen og Universitetet i Bergen bak den årlige konferansen, som nå heter Nordiske Mediedager.

ÅRETS PROGRAM

Debatten rundt 22. Juli rettsaken og innlegget om underholdningskanalen HBO er bare to av innleggene på programmet, som nok engang er fullt til randen. De to som allerede er nevnt i denne artikkelen er gode eksempler å ta frem for å diskutere programmets store variasjon. Er du en samfunnsengasjert person som følger politikk – og i dag – rettsaken slavisk er den nevnte debatten en fin møteplass for deg. Denne debatten er ikke det eneste innlegget som fokuserer på fjorårets grusomme hendelser; Ordene vi ikke glemmer, handler om hvordan én manns uttalelse («Når en mann kan forårsake…») vil bli husket for alltid og det vil bli diskutert hvor viktig og mektig menneskets ord egentlig er.

Programmet har også satt litt fokus på journalistikkens verden, hvor det blant annet vil bli diskutert hvordan det er ett felles mål for alt media å få publikums oppmerksomhet og om avisene skal satse på det digitale markedet. Tar vi en titt på en undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå og medienorge ser vi at nettaviser har økt jevnlig siden 2001, mens papiraviser har holdt seg ganske stødig, men tapt seg litt de siste årene.

Vi ser også realiteten av dette gjennom «Fremtidens journalist» som bringer frem de mange og store endringene i dagens journalistikk. Nesten alt kan skje digitalt i disse dager, og Andy Dickinson vil komme med sin teori om fremtidens journalist. Hvordan vil ting skje i fremtiden og gjennom hvilke medie-kanaler.

Så ser vi igjen på innlegget om HBO. Selv om dette er lettere stoff enn mye annet er det fortsatt et seriøst og spennende tema de griper fatt i. Her kommer nemlig presidenten for HBOs innholdsdistributør, Simon Sutton for å snakke om deres arbeidsprosess og hvordan ting skjer bak gardinene. Og, som jeg ofte har stilt spørsmåltegn ved, hvorfor de ikke kjøpte opp den kritikerroste Mad Men. For dem som ikke kjenner HBO ved navn, kan disse TV-seriene kanskje gi deg et innblikk i hvor kvalitetsikker de er; True Blood, Boardwalk Empire og Game of Thrones. Samt mange mini-serier blant annet, Band of Brothers.

Etter å ha sett gjennom programmet ett par ganger, gikk jeg ut å spurte forskjellige personer hva de syntes var mest interessant, og hva de kunne være interessert i å delta på. Jeg valgte da ut noen av de jeg allerede har nevnt i denne artikkel, samt noen andre jeg syntes skilte seg ut eller markerte seg i en sjanger.

De fleste unge personene jeg pratet med ville sjeldent kommentere, men de som gjorde det uttrykte mest interesse for det som grenser mot underholdning. Noen av dem var også interessert i å se Mad Men-episoden som vil bli vist i neste uke. Men de fleste ble mer engasjert når jeg nevnte Gullruten, som vil bli sendt 12. mai i samarbeid med De Nordiske Mediedager. Studentene/ungdommenes svar varierte litt mer, hvor noen av dem var dypt engasjert i 22. juli-innleggene og syntes det var viktig at vi håndterte en slik hendelse på korrekt måte, og å diskutere det i åpen form var for noen det. Andre var igjen over på HBO-innlegget og syntes det ble en overflod med Breivik-relatert stoff i de siste månedene, såpass at de bare ville legge det bak seg.

Det er også et tydelig skille når jeg til slutt bevegde meg over til de eldre. Her var så å si alle opptatt av Breivik-sakene og mange også hvordan mediet ville utvikle seg i fremtiden. Mange uttrykte stor interesse for hvordan digitale aviser tar over for papiravisen, da spesielt dem som kun vokste opp med den store papiravisen.

De Nordiske Mediedager sparkes i gang førstkommende onsdag 9. mai og vil holde på til og med 11. mai. Dagen derpå vil TV 2 sende Gullruten i samarbeid med messen. Det er et stort program med mye variert innhold, så det blir spennende å se hvordan ting utvikler seg og hva som kommer ut av årets messe.

Advertisements

Kommenter her

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s