Found footage-hybriden fra Todd Phillips

Dette er en festfilm uten dimensjoner. En film som verken videreutvikler en idé eller gir oss noe nytt i sin sjanger. Likevel koste jeg meg, uten å vite hvorfor.

Project X tar et kjent konsept og presenterer det som en found footage-film. Dette gir den et realt push bort ifra sine konkurrenter og gir den en egen identitet. Uten å ha sett annet enn den første traileren, visste jeg ikke om dette ville bli en hjernedød festfilm uten noe å ta tak i, eller en studie rundt festlivet og dets konsekvenser.

Det ble uten tvil en hjernedød festfilm, men Gud bedre hvor eksplosivt og overraskende akseptabelt det ble. Jeg kan også si at jeg aldri har smakt alkohol, sett bort ifra noe vin fra foreldre osv. og er langt ifra en festløve, men Project X var bare ren moro.

Ingen dramaturgisk effekt

Project Xs historie er ikke original eller godt utført. Den handler om hvordan tre venner ønsker å bli populær på High Scool, og for å bli det må de selvsagt holde en fest. Selvsagt. Thomas, som fyller 18, holder festen hjemme hos seg selv og ønsker ikke at ting skal bli ødelagt, så han slipper kjeft fra foreldrene, men det går selvsagt ikke som planlagt. Festens rykte sprer seg og festglade ungdommer strømmer fra alle kanter, helt til filmen eksploderer i et heftig klimaks.

Det er virkelig ingenting å avsløre fra filmens plott, da det er så godt som usynlig. Thomas er forelsket i en jente, men bestevennene hans kan ikke respektere det og presser ham mot andre «pene» jenter. Det fines også ett par andre karakterrelasjoner filmen kunne ha gjort noe med, men den velger å overse og heller gi oss den største festfilmen vi noengang har sett. Og DET klarer den, så pass skal den ha.

Det finnes ett par minneverdige sekvenser, som de unge sikkerhetsvaktene og dvergen som går fullstendig av skaftet. Ellers er det bare over en time med erotiske musikkvideoer, festhyllest og eksplosiver å finne her. Dette er da skrekkelig moro å se i kinosalen.

Found Footage-aspektet filmen byr på er nok hovedårsaken til at dette faktisk blir underholdende. Ikke bare gir det fotograf, Ken Seng en unnskyldning til noen latterlig klisjéfylte kameravalg, men det kaster oss også rett inn i opplevelsen, noe mange lignende filmer sliter med.

Mange anmeldere har slaktet denne filmen og sagt at den hyller fest, alkohol, dop og at den fremstiller jenter som løse objekter for oss gutter. Dette er nok sant til en vis grad, og det kan kanskje gi noen dumme idéer. Men jeg vil tro at de fleste skjønner at dette ikke er realiteten, og for dem som gjør det blir det bare skrekkelig moro og sexy.

Skuespillet blant de tre hovedkarakterene er faktisk overraskende godt, med noen unntak, men igjen er dette bare en eneste lang musikkvideo som fungerer godt i kinosalen. Jeg tror ikke denne vil bli like moro å se uten et godt lydanlegg.

Tross alle sin mangler er Project X en moro festfilm perfekt for ungdommer. Ulikt de fleste andre filmer jeg anmelder (og ser) er denne et ypperlig valg for en vennegjeng på en lørdag, men et veldig dårlig valg for dem som alltid analyserer filmer. Dette er første gang på lenge jeg virkelig har likt denne type film, og jeg er glad jeg klarte å kose meg med den.

Kommenter her

