Brake-trailer og dens miserable Buried-versjon

I 2010 tok den spanskfødte filmregissøren, Rodrigo Cortés tak i et nedstøvet manus. Det han skapte, med skuespiller Ryan Reynolds var en av årets største overraskelser, hva angår suspens-thrillere og nå kommer Amerikanerne med sin versjon… nesten.

Først og fremst vil jeg beklage at jeg har vært borte i nesten to uker. Mye av det er grunnet jobben, som brakte meg til Tromsø, hvor jeg ikke hadde tid til å se eller skrive om film. Jeg har også vært litt lat for å være helt ærlig. Nå er jeg tilbake og vil mest sannsynlig poste en omtale av festfilmen, Project X i helgen, samt andre tekster så fort jeg har noe vettig å skrive om.

Tilbake til denne postens overskrift. Ut ifra traileren du kan se over, er Brake en suspens-thriller som deler mange likheter med filmen, Buried. En personlig favoritt av meg. I Buried ble vi begravd levende med Ryan Reynolds i over 90 minutter. Det som virkelig fungerte for den filmen, men som også var grunnen til at manuset ble nedstøvet, var at vi aldri forlater kisten. Dette fungerte supert for meg og Reynolds skuespillerprestasjon er udiskutabelt hans beste per dags dato.

Brake derimot, ser ut til å følge oppskriften slavisk og klarer ikke å unngå stereotyper. Det er selvsagt vanskelig – og forsåvidt urettferdig – å si noe konkret om filmen utifra en kort trailer, men det kommer tydelig frem at Brake verken tørr eller tar like store sjanser som den spanske, Buried. Noe som vil bli kjedelig fort!

Det er lite trolig denne vil få en norsk kinodistribusjon, og om den gjør det blir jeg rasende, men denne skal nok bli sett og veid opp imot Buried.

Hva tror du? Vil denne utkonkurrere Buried eller er det en useriøs sammenligning fra min side?

Kommenter her

