Oscar 2012 oppsummering


Da var årets Oscar-seremoni over, og om jeg likte det eller ei, her er en detaljert oppsummering over årets show.

Dette er bare andre gang jeg har sett Oscar-seremonien direkte og i sin helhet, og jeg kan trygt si at årets show var bedre enn fjoråret, sett bort ifra nominasjonene. Fjorårets verter, James Franco og Anne Hathaway har fått veldig mye kritikk fra forskjellig hold og jeg er ikke uenig i det meste som kommer frem. Derfor var det ikke overraskende at akademiet i år ønsket en erfaren vert, og til tross for litt kaos sent i fjor, endte de opp med Billy Crystal som har gjort det noen ganger før. Personlig syntes jeg han gjorde en fin jobb, ihvertfall bedre enn debutparet fra ifjor. Sangnummeret til Crystal var ekstremt underholdende, og mange av innslagene gjennom kvelden traff meg godt. Det er da ikke noe Ricky Gervais fra Golden Globes, men det er ingen som vil toppe ham.

Jeg vil følge denne listen fra Oscars egne nettsider, og begynne på bunnen for å bevege meg opp, til og med Best Picture 2012. Om du er interessert i å lese detaljerte meninger om de nominerte filmene, vil jeg linke til dem jeg har skrevet om når de blir tatt opp.

Billy Crystal hoster Oscar-seremonien nok engang

Billy Crystal hoster Oscar-seremonien nok engang

(Er du kun interessert i én kategori? Da kan du søke etter den ved å trykke Ctrl + F og skrive inn det du ønske. Jeg bruker norske kategorinavn)

Woody Allen vant prisen for beste original manus med den herlige, Midnight in Paris. Det var ikke en veldig stor overraskelse og jeg er ikke direkte lei meg, men personlig krysset jeg fingrene for J.C. Chandors, Margin Call. De gjorde da opp for seg med å gi beste adapterte manus til The Descendants. Det ga oss også et herlig øyeblikk når Community-stjernen, Jim Rash gjorde narr av Angelina Jolies dristige kjole.

For meg var det en ekstrem skuffelse at Hugo stakk av meg prisen for beste visuelle effekter over Rise of the Planet of the Apes og Harry Potter and the Deathly Hollows Part 2. Hugo gikk også hjem med prisen for beste lydmix og lyd redigering. I lydredigering hadde jeg to ønsker, Drive og The Girl with the Dragon Tatto, men det var ikke overraskelse at ingen av dem vant.


Herlig innslag fra Will Ferrell og Zach Galifianakis når de introduserte, Beste sang.

Det er nesten umulig å komme med subjektive meninger i de to neste kategoriene, da jeg ikke hadde sett en eneste av de nominerte for beste animerte kortfilm og bare én av de nominerte for beste kortfilm. The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore var animasjonen som utmerket seg, mens vi dessverre gikk hjem uten Oscar da Tuba Atlantic tapte mot The Shore. Dette til tross for at hele Norge kalte Tuba Atlantic en favoritt i forveien.

Jeg sitter fortsatt å lurer på hva som skjedde med den neste kategorien. Bare to nominerte til beste original sang har aldri skjedd før, så vidt jeg vet. Men til gjengjeld klarer jeg ikke å tenke på én eneste sang jeg savner. De nominerte var The Muppets og Rio og ikke overraskende vant Bret McKenzines, The Muppets.

Ludovic Bource skapte et unikt lydspor i The Artist og mottok en Oscar for det

Ludovic Bource skapte et unikt lydspor i The Artist og mottok en Oscar for det

Før de nominerte ble annonsert tidligere i år var jeg nesten sikker på at Trent Reznor og Atticus Ross kunne ta enda en Oscar for beste musikk. De ble ikke nominert engang og jeg fryktet at John Williams skulle vinne ettersom han var nominert for både The Adventures of Tintin og War Horse. Den som da endte opp med å vinne prisen var Ludovic Bource for The Artist. Ikke overraskende og velfortjent siden Reznor og Ross ikke var nominert.

I beste sminke-kategorien brydde jeg meg ikke stort i år, eller i fjor. Ingen av de nominerte skiller seg veldig ut i min mening, men personlig kunne jeg ønsket at Harry Potter-sagaen kunne fått én Oscar, men denne gikk til The Iron Lady. En film jeg enda ikke har sett, så jeg kan ikke kommentere stort på det, men jeg føler det er nok et trygt Oscar-valg.

Den neste kategorien var klar allerede før de nominerte var annonsert; At A Separation fra Iran skulle stikke av med en Oscar for beste utenlandske film. Det var da den eneste av de nominerte filmene jeg hadde sett, men filmen er et praktfullt stykke familiedrama som virkelig fortjener den anerkjennelsen.

Agnus Wall og Krik Baxter gjorde som i fjor og tok med seg en Oscar for beste filmredigering, denne gang for The Girl with the Dragon Tattoo. For meg var det favoritten, men jeg hadde ikke tro på at akademiet ville gi dem prisen, så for meg er dette den hyggeligste overraskelsen gjennom hele kvelden.

Agnus Wall og Kirk Baxter tar imot prisen for beste filmredigering (The Girl with the Dragon Tattoo)

Agnus Wall og Kirk Baxter tar imot prisen for beste filmredigering (The Girl with the Dragon Tattoo)

Dessverre har jeg bare sett én av alle dokumentarfilmene som var nominert i år, i begge kategoriene. Derfor kan jeg ikke si om Pina fortjente å vinne mer enn Undefeated i beste dokumentar, men den så absolutt interessant ut. Også morsomt med et lite glipp på ordbruken, som ble rettferdiggjort med «It’s a documentary». beste korte dokumentarfilm gikk til Saving Face, og igjen kan jeg ikke uttale meg stort.

Nå begynner vi å komme til de store kategoriene, og den første og kanskje mest uforutsigbare av de største er beste regissør. Personlig hadde jeg ingen preferanser over en annen, og syntes virkelig at Michel Hazanavicius fortjente å vinne for The Artist. Ellers kunne jeg sett for meg The Three of Life, men den er nok litt for storslagen og utradisjonell for akademiet.

The Artist tok også med seg beste kostymdesign som jeg er veldig fornøyd med. Noe jeg da ikke likte like godt, var at den mistet beste art direction til Hugo.

At Robert Richardson vant for sitt fotoarbeid i Hugo er noe jeg kan akseptere. Den mannen har jeg alltid likt og at han nå går igjen hos både Martin Scorsese og Quentin Tarantino er absolutt fornøyelig. Jeg hadde da likt å se Jeff Cronenweth vinne denne prisen, men er absolutt fornøyd med Richardson.

Når det kom til beste animasjonsfilm var det uten tvil Rango som var en favoritt, også for meg. Den tok også prisen.

De to neste prisene tar for seg best skuespiller- og skuespillerinne i en birolle. Christopher Plummer tok prisen for beste mannlige birolle, og jeg er storfornøyd med det. Beginners fortjener virkelig mer anerkjennelse, om det er på Oscar eller ei. At Octavia Spencer tok prisen for kvinnelige birolle er absolutt ingen overraskelse, men jeg kunne godt sett for meg at Bérénice Bejo fikk den.

Når det kom til beste mannlige- og kvinnelig hovedrolle var begge veldig forutsigbar, men jeg er ikke helt fornøyd med den ene. At Meryl Streep tok prisen er ikke bare kjedelig, men også ufortjent i mine øyne. Hun er ikke en dårlig skuespiller, men valget blir alt for konvensjonelt og kjedelig. At Jean Dujardin vant for The Artist er ikke det dårligste valget, men Gary Oldman fortjener virkelig en Oscar snart og om ikke Tinker Tailor Solider Spy ga ham dette, mister jeg snart håper.


Alle de nominerte til Best Picture. Hvilken av dem fortjener det virkelig ikke?

Da The King’s Speech vant prisen for beste film i fjor ble jeg ikke overrasket. Det var en film som passet akademiet perfekt, men som garantert vil forsvinne med tiden. Årets vinner var heller ingen stor overraskelse, men denne kan jeg faktisk akseptere; The Artist. Av alle de nominerte sto det mellom The Artist, The Descendants og The Three of Life for min del, men det er da noen filmer jeg savnet i denne kategorien.

Ikke bare ble Michael Fassbender, Ryan Gosling, Elizabeth Olson og John Hawkes snytt for Oscar-nominasjoner i hoved- og birolle, men deres representive filmer burde vært nominert til beste film. Drive, Shame og Martha Marcy May Marlene er tre filmer jeg kommer til å huske i mange år, uten tvil og akademiet er ikke modig nok til å nominere dem fordi de går utenfor de vanlige konvensjonene og den kjedelige Hollywood-modellen.

Alt i alt var det da et fint show og vi kan nå se frem til neste års seremoni. Kan Oldman få sin første og velfortjente Oscar, vil Django Unchained bli nominert til beste film? Det blir et spennende år å følge.

Kommenter her

