En hyllest til TV-serien, Community

Siden min interesse for film og TV virkelig fikk liv for noen år siden, har jeg aldri vært en stor fan av moderne komedie. I filmverden tok produsentene seg alt for høytidelig, og klarte ikke å unngå den sterile humoren, uten satire, mot, selvironi og timing. Det samme gjelder TV-verden. Det var veldig lite som fungerte, og nyere forsøk som The Big Bang Theory og How i Met Your Mother mistet sin egen identitet fullstendig etter bare én sesong. I løp av de tre siste månedene, har jeg da fått nytt håp for komedie-sjangeren og dette er grunnet, Community.

Jeg hadde aldri hørt om Dan Harmon før fjorårets slutt. Jeg leste en ytterst positiv post om Community hos Martin Seth, som jeg stoler fult og helt på, og jeg tok derfor sjansen på denne komiserien. Jeg skal innrømme at min skepsis var tilstede fra første sekund til langt ut i den første episoden, men når episoden sluttet satt jeg stille og applauderte den mentalt.

Mye av seriens «suksess» kommer nok av at Dan Harmon og resten av laget er veldig selvbevisst. De ser hva fansen sier om serien og er ikke redd for å spøke med sine lave seertall. De er fullstendig klar over at de står i fare for å ikke bli fornyet til en fjerde sesong, men lager heller vitser og satire-episoder av det, enn å gi opp. Hovedgrunnen til deres lave seertall er udiskuterbart seriens sendetid, som ikke er gunstig for dem. Deres selvironi kommer så tydelig frem, at det til tider er litt rørende, for Dan Harmon og co. fortjener absolutt mer anerkjennelse som komediegenier.

Disse to er et stort pluss, både for komediens- og øyets skyld

Disse to er et stort pluss, både for komediens- og øyets skyld

Det er ikke bare personene bak kameraet som gjør denne serien original og strålende, men også den solide rollelisten. Noen av dem er fortsatt ganske ukjent, men navn som Chevy Chase og Ken Jeong bør ringe en bjelle.

Vi har også Donald Glover og Danny Pudi, som sammen har en kjemi ulikt noe annet på TV. Abed (Danny Pudi) er kongen av popkultur-referanser, da spesielt TV og film, som ikke bare er morsomt, men også interessant for personer som meg.
Så har vi den britiske gjesteskuespilleren, John Oliver, som virkelig skaper en minneverdig episode hver gnag han er der. Det er virkelig ingen å klage på, og ulikt mange andre serier, tørr Community å gjøre noe med karakterene uten å holde dem fast.

Denne karakterutviklingen, som kommer av bevisste og ubevisste valg (ifølge Harmon) er også det som holder serien på et høyt nivå. Hver sesong føles både unik og annerledes, men holder på den rike kjernen, som er humoren og de kjære karakterene.

Noen av episodene klarer også å dra i min emosjonelle tråd, noe som virkelig styrker følelsene mine ovenfor serien. I de fleste tilfeller er det også handlinger mellom karakterene som er skylden og det gir dem ekstra dybde, noe som gjør det hele mer underholdende. Men, at en komedie velger å utvikle seg slik skader nok også seertallene, da det er vanskeligere å se én episode midt i en sesong uten sammenheng, fordi det er essensielt at du er glad i karakterene når du starter, og det blir du. Uten tvil.

Alison Brie som Annie i episoden, Modern Warfare

Alison Brie som Annie i episoden, Modern Warfare

Det er nå gått tre måneder siden jeg først oppdaget Community, og siden da har jeg sett alle episodene to ganger. Jeg har også begynt å se den første sesongen med kommentatorspor, noe jeg aldri har likt, tross min sterke lidenskap for film og TV, men Dan Harmon og co. gjør dem underholdende, lærerik og ikke minst oppdaterer de deg på god popkultur (grunnet Danny Pudis karakter). Aldri før har jeg blitt oppslukt av en series univers på så kort tid, og at det ville være en komedie hadde jeg aldri trodd.

Community kommer tilbake på Amerikansk TV 15. mars og jeg er full av iver

Kommenter her

