Varierende og godt utvalg på Bergen Filmfest 2012

Nylig ble årets program for Bergen Filmfest offentliggjort og som ifjor byr det på mange Oscar-kandidater og andre filmer som er verdt å få med seg. I løp av én uke (2. til 9. februar) vil de presentere 12 filmer, blant annet; Den ambisiøse svart/hvit-stumfilmen, The Artist og Martin Scorseses siste kritikerfavoritt, Hugo Cabret. To filmer som diskutabelt er garantert en Oscar, eller to.

Under fjorårets filmfest fikk jeg bare sett én film, som heldigvis var Black Swan, men i år skal jeg få sett så mange som overhode mulig. Det er jo tross alt et veldig spennende program i år igjen.

Vi ser også den nye norske skrekkfilmen, Thale som jeg intensjontelt har unngått informasjon om av én grunn; frykten for avsløringer. Når en relativt ukjent regissør med kun én spillefilm på CVen kommer med et slikt konsept blir min interesse straks pirret og jeg ser virkelig frem til denne.

Også høyt på min «må se»-liste ligger The Ides of March (Maktens Menn), som fikk sin tid i lyset under årets Golden Globes. George Clooney står både for regi og manus, samt en større rolle i filmen, sammen med en veldig god rolleliste: Philip Saymour Hoffman, Paul Giamatti og ikke minst Ryan Gosling. Kanskje mer passende å se i mars, grunnet det Amerikanske valget, men den må sees før Oscar-utdelingen.

Resten av listen er som følger: Jernkvinnen, Mamma Gogo, Snøen på Kilimanjaro, This must be the place, 678 Kairo, Martha Marcy May Marlene, We Need to Talk About Kevin og Tyrannosaur. Udiskutabelt en spennende liste som jeg absolutt ønsker å se alt av, men grunnet skole blir det nok ikke tid.

Martha Marcy May Marlene, Mamma Gogo, This must be the place og 678 Kairo er de som må vike plass til andre filmer og personlige gjøremål. Den første av dem (Martha Marcy May Marlene) fikk jeg uansett under fjorårets BIFF og Sean Durkin gjorde en knallgod debutfilm (les omtale her).

Jeg skal også få ut analyser og tekster av det jeg ser så fort som mulig, så følg med i denne perioden om du er interessert i noen av disse filmene da det er endel førpremièrer.

Kommenter her

