Bruken av forbrukere i Merchants of Cool

I et skoleprosjekt hvor vi skal blogge om forskjellige media relaterte saker poster jeg dem under «Mediehjørnet». En annerledes og mer fri kategori enn mange av de andre.

I dokumentarfilmen Merchants of Cool går regissøren, Barak Goodman dypt inn i mediebedrifters viktigste prosess; Konvertere ungdommer til blodtørstige forbrukere. Det er ikke overraskende at slike bedrifter bruker mye tid på å appellere til ungdommer og andre mulige forbrukere, men det er fortsatt interessant å se hvordan de gjør dette.

I en times lang dokumentar blir mye av søkelyset sendt mot TV-kanalen, MTV, leskedrikken, Sprite og andre problemstillinger, blant annet sex i medieverden. Disse har alle en fellesnevner oppi sine kontraster, og det er å bruke ungdommer for å appellere til dem senere. Filmen viser dette ekstra godt under Sprite-akten, hvor vi blir fortalt at selskapet betaler ungdommer for å delta på fester, slik at de kan bruke dette som markedsføring senere. Dette ETTER de fleste av forbrukerne har sett igjennom Sprites ytre reklamefasade og avslørt det som tafatte forsøk på å trekke til seg forbrukere.

Dette skjer også i mange andre eksempler, også idag. Det er lett å se i diskusjoner med venner og bekjente at de fleste ser tvers igjennom de mange reklamekampanjene som blir sendt på TV. Mange av dem blir heller brukt som analyse-materiell til hvordan det IKKE skal gjøres, enn at vi blir forbrukere av produktet. Uansett, og ikke overraskende, fortsetter de å presse det på oss døgnet rundt, som vi ser i filmen. Det at de fortsetter å gi oss nye idéer, tanker og meninger om forskjellige ting er også en stor påvirkningskraft for dem som ser på. Filmen stiller et interessant spørsmål; Er det forbrukeren som påvirker reklamen, eller er det reklamen som påvirker forbrukeren. Da spesielt på fest og sex.

MTVs logo

MTVs logo

Min personlige mening er at mediet påvirker oss som mennesker. Nå skal jenter ha store pupper, en slank kropp og en løs personlighet. Gutter skal ha store muskler og… ja. Disse «perfekte» menneskene blir også portrettert på luksuriøse fester i flere tilfeller og det er en selvfølge at ungdom som ser dette vil bli påvirket. Kanskje var det slik mediet oppfattet menneskeheten før min tid, men at det er forbrukerne som «tvinger» bedrifter til å legge fokus på slikt tror jeg ikke på.

Det er interessant å høre hvordan MTV var på 90-tallet, da det faktisk var en bedrift som kjempen godt og reelt for å få forbrukere. De var ærlig å spurte sin målgruppe hva de ønsker å se, og ga dem det. De var kanskje litt pompøs og over-vennlig, men de la ikke så mye skjul på det. I dag er denne kanalen rett og slett smakløs og ubeskrivelig kjedelig i min mening. De sender lite originalt materiell og ser ikke ut til å være interessert i å appellere til andre enn én spesiell målgruppe; Den festglade ungdommen, som ikke er meg.

Det er ofte mange Amerikanske bedrifter som velger å arbeide slik og mange ønsker å tro at Norge er både flinkere og mer smakfull på dette området. I mange tilfeller stemmer dette, da vi ser veldig gode reklamer som både er effektiv på å bringe frem et budskap, samt være underholdende og stilfull. Så har vi mange andre, hvor det er overtydelig at det eneste de ønsker å selge produkter. Jeg skal da innrømme at mange norske reklamer er av kvalitet, og som filmfanatiker kunne jeg ønske at kreativiteten smitter over på norske spillefilmer.

Som vi ser i filmen, implementerer alltid bedrifter nye og populære ting i sine reklamer. I dag, bokstavelig talt, ser vi dette i veldig mange sport/spill/film-reklamer. Nemlig en montage-film med musikk-sjangeren, Dubstep. Jeg finner den musikken uspiselig, men kan absolutt se hvordan det kan appellere at en snikmorder fra Italia slakter sitt offer mens bassen dundrer fra høyttaleren.

Alt i alt er det en interessant sak å følge. På en side er det veldig spennende å følge med på originaliteten i reklamer og andre medie-kanaler, men på en annen side er det kjedelig å kunne gjennomskue så å si hver eneste av dem uten å bry seg. Jeg kan respektere reklame for det det er, men er sterkt imot mye av dets budskap.

Advertisements

Kommenter her

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s