Omtale: The Adventures of Tintin

Når to av verdens største navn innenfor filmindustrien blir plassert på samme lerret er det akseptabelt å ha ubeskrivelige forventninger. Spesielt når det er Europas mest ikoniske tegneserie figur som står i sentrum.

Det var ikke før jeg fylte 15 at min interesse for tegneserier ble en realitet. Noe som betyr at jeg aldri opplevde stort av Hergés (så kalte) mesterverk i min barndom. Derfor vil ikke denne omtalen bli preget og kanskje udødeliggjort via nostalgiske følelser som ikke alle eier. The Adventures of Tintin er uten tvil er eksemplarisk stykke film som kommer sjeldent i disse dager. Jeg vil ikke, som mange andre, slakte filmen fordi den er en fornærmelse til deres barndomsminne, noe enhver adapsjon ville vært.

Autentisk og vakker

Det er vanskelig å ikke bli over ekstatisk interessert i et prosjekt hvor du finner navn som Steven Spielberg, Peter Jackson, Kathleen Kennedy, Edgar Wright og Janusz Kaminski. Nesten hver gang vi ser en lignende og smakfull konsistens av talent er det skuffelse som følger, men i The Adventures of Tintin er det glede og herlighet.

Uansett var skepsisen stor blant mange, meg inkludert, ettersom Spielberg har vært fraværende fra industrien siden katastrofen i 2008, Krystallhodeskallens Rike. Ikke bare var dette en overraskende stor flopp for Spielberg, men for filmindustriens helhet. En eventyr film som mangler alt fra karakterutvikling til vel-komponerte spenning sekvenser er ikke annet en bildeserie med lyd.

The Adventures of Tintin er på mange måter i samme sjanger som Indiana Jones-filmene, men om man sammenligner med sistnevnte film er Tintin som en gave fra filmindustriens overmektige herre. Det eneste som drar Tintin over på feil side av den tynne margen er det faktum at karakterutviklingen er litt vag. Ellers er filmen på mange måter eksemplarisk for kommende Motion Capture-utviklinger.

Til tross for at de virkelig høyner baren i filmatisk «animasjon» slipper de ikke unna de klassiske problemene. Spesielt kroppsanimasjonene er veldig stive til tider, men det tar ikke bort ifra helhets opplevelsen da det er ansiktsanimasjonene som står i fokus. De er detaljrik og skaper en unik emosjonell frembygging som sjeldent er å se i filmen utenfor Pixar-universet. Det kontrast fylte dybdefokuset som er detaljert til en ubegripelig størrelse er også en overnaturlig sterk faktor i filmens univers.

Bildetekst: Ser på lyset... Alt jeg sier.

Bildetekst: Ser på lyset... Alt jeg sier.

Enhjørningens hemmelighet er spennende men uoriginal

Som sagt er ikke jeg alt for kjent med Tintin-universet, men det jeg har klart å koste med meg i den konstante strømmen av informasjon er at filmen er basert på tre av tegneseriene; The Crab with the Golden Claw, The Secret of the Unicorn og Red Reckham’s Treasure.

Vi følger den unge journalisten Tintin som aldri sier nei til et eventyr som kan føre til en bunnsolid sak. Inkludert jakten på enhjørningens hemmelighet. Siden jeg ikke kjenner den originale tegneserien kan jeg ikke uttale meg om hvordan Spielberg og co. har klart å fange Tintins essens. Uansett kan jeg konstantere at filmen er hysterisk morsom. Om det virkelig er slik at Hergés tegneserier klarte å mikse en humor for voksne og barn på en og samme gang skammer jeg meg. Det er uansett timingen som bringer liv til den hysteriske humoren.

Spielberg har med Tintin servert oss akkurat det hans forrige verk, Krystallhodeskallens Rike burde ha vært. En spennende og morsom film som byr på den klassiske Spielberg-stemningen, vi husker fra de tidligere Indiana Jones-filmene. Det er interessant å se hvordan de høynet nivået på denne type film så betraktelig på denne produksjonsperioden.

Det er ikke annet å si enn; «Gå å se denne så fort som mulig, alene eller med venner, opplevelsen vil være fabelaktig.

Kommenter her

