BIFF 2011: Beste filmer

Etter mange timer med kinounderholdning er det trist å skrive denne listen, som betyr at årets BIFF-festival er over. Det er mye jeg ikke fikk sett, men i denne listen vil jeg ta for meg den beste dokumentarfilmen og spillefilmen fra festivalen.

Nominerte dokumentarer:

  • Conan O’Brien Can’t Stop
  • A Matter of Taste
  • Vidal Sasson: The Movie
  • Wadans Verden

    Vinner:

    Til tross for den positive omtalen min av Conan O’Brien Can’t Stop er det dokumentaren om mesterkokken Paul Liebrandt som stikker av med vinner-prisen her. Ikke bare var det en velregissert film fra Sally Rowe, men Liebrandt var en virkelig inspirerende person som tilførte mye sjel til dokumentaren som manglet i Wadans Verden og (til en vis grad i) Vidal Sasson.

    Jeg er ikke veldig interessert i mat, men det er ikke bare det dokumentaren ønsker å vise oss. Den gir oss et godt bilde av yrkesstolthet (som var et av temaene på BIFF 2011). Den viser oss at det å presse seg selv vil føre til gode resultater som hjelper deg og den sosiale verden.

    Nominerte spillefilmer:

  • Drive
  • Carnage
  • Martha Marcy May Marlene
  • Sleeping Beauty
  • In Time

    Vinner:

    Da jeg gikk ut av kinosalen forrige onsdag var jeg nesten sikker på at Drive vil ende opp på toppen her. Når jeg da gikk ut av Roman Polanskis Carnage på søndag, var jeg veldig i tvil. Etter mye frem og tilbake, har jeg innsett av Drive gjorde større inntrykk på meg enn det Carnage gjorde.

    I omtalen min kan der se og lese at jeg virkelig roset Drive opp i skyene, på flere punkter. Nicolas Winding Refns siste film har virkelig plassert ham i «troverdighetens stol» og jeg blir overrasket om kjekkasen Ryan Gosling blir robbet for nok en Oscar. Filmen var ikke bare heftig 70/80-talls action, men også et kunstverk som serverte oss herlige symbolske beskjeder og et fantastisk unikt lydspor.

    PS: Det vil komme omtaler av; Carnage, Martha Marcy Martha May, Sleeping Beauty og In Time i nær fremtid. Har det ganske travelt med jobb og skole i disse tider.

    Så du noen filmer på BIFF i år? Hvilke var dine favoritter?

  • Kommenter her

