Det «horrible» Hollywood styrker Drive

I går kunne BIFF presentere Nicolas Winding Refns, Drive for første gang i Norge. De av dere som lest min omtale av filmen vet allerede at jeg virkelig falt for filmens kinematograf og presentasjon. Nå ønsker jeg å se nærmere på noe jeg nevnte i den posten, nemlig at 00-tallets actionfilmer ga Drive en real fordel blant kritikere og publikum.


DEN OPPBRUKTE, UORIGINALE OG UINSPIRERENDE STATUS QUO

For meg døde actionsjangeren totalt på slutten av 90-tallet. Det er viktig å formidle at min definisjon på actionfilmer kanskje strekker seg litt lenger enn andres, mest fordi jeg føler alt som inneholder provokativ vold eller milde eksplosjoner skaper den intense følelsen actionfilmer er kjent for. Derfor vil nok mange bli litt sjokkert når de finner American History X og L.A. Confidential på min liste over gode actionfilmer.

Folk flest vil nok heller se mot filmer som Terminator 2: Judgement Day, Goodfellas og i samme gate som Drive, Easy Rider og The French Connection når de skal velge ut eksemplariske actionfilmer. Noe jeg er fullstendig enig i.

Når vi da gikk ifra 99-2000 og overlevde verdens undergang, var det nesten som om det hele gikk over i filmindustrien. Det er ingen hemmelighet at filmindustrien har utviklet seg momentant det siste tiåret, både i teknologi og kinematografi. Vi har sett filmer som Avatar og Tron: Legacy, som er prakteksemplarer på visuelle mesterverk men mangler mye kvalitet på andre punkter. Dette er noe som har blitt en smertefull trend i de siste årene. At eksplosjoner og lettkledde damer, som ikke kan prestere stort bedre enn en barnehageelev, er det som selger og trekker konsumere. Bare se på Transformers 3 som slo utallige rekorder på salgstall, seertall osv. Dette er absolutt en underholdende film, men som er filmverk er filmen ganske likt søppel.

Det er nesten kun slike actionfilmer vi får servert i disse tider. I skrivende stund kan jeg kunne komme opp med et par eksempler på filmregissører som viser oss originalitet og kunstneriske talenter innenfor film. Ridley Scott er vel den mest aktuelle og kanskje den som er mest i søkelyset til den vanlige filmseer.

Vi har også Matthew Vaughn, en uttalelse jeg vet mange ikke vil like, men han har siden Layer Cake med Daniel Craig gitt oss noen gode gamle actionfilmer. I fjor kom han også med Kick Ass som kanskje er en mild definisjon på action, men det er ikke mulig å legge skjul på at den trer opp på det nivået senere i filmet.

Det er uansett Michael Bay og Jerry Bruckheimer som ruller over actionsjangeren nå. Disse to er like uinspirerende som en brukt tannpirker. Bay er selv sagt at Transformers-filmene ikke er annet enn popkorn moro, og til tross for at han innså at Transformers 2 er det verste som noen sinne har blitt vist på Norsk kino lagde han en treer og ønsker nå å fortsette serien.


Bildetekst: Dette er en rolig scene fra Transformers 3

Jeg tror det av vi lever i nettopp denne «horrible» Hollywood-perioden er med på å virkelig styrke Drive i det den er, en rå og modig film. Jeg prøver absolutt ikke å stjele noe søkelys eller positiv kritikk ifra Drive, tvert imot. Tingen er da at om Drive kom ut på 80-tallet ville den fortsatt vært sett på som en kult klassiker, om ikke en klassiker. Men Refn ga oss en ubeskrivelig forfriskende film i disse tider, som ga sjangeren en ansikts løft den virkelig trengte.

Hadde den bunnsolide og akseptable actionfilm-malen fortsatt vært en forbruksvare for filmregissører ville nok Drive ikke hatt like stort momentum og svingkraft på kinolerretet som den har hatt den siste måneden i Amerika. Den ville nok bare blitt sett på som nok en film som burde bli sett. Igjen, dette er ikke for å ta bort ifra magien til filmen. Nå håper jeg bare at regissører og produsenter lærer av Refn og skaper GODE actionfilmer igjen.

Kommenter her

