BIFF 2011: Drive

I dag ble den årlige BIFF (Bergens internasjonale film festival) sparket igang for tolvte gang. Dette er Norges største film festival, noe som kommer godt frem via deres program. Deriblant; Drive.

Drive fungerte som BIFFs åttende film og til min overraskelse var kinosalen merkverdig tom. De som da satt i salen med meg utstrålte spenning og entusiasme når vi ventet på at den dansk-regisserte filmen skulle sparkes igang. Denne entusiasmen og utstrålingen holdt seg igjennom hele fremvisningen og det skapte en herlig stemning i salen. BIFF-fremvisningen var virkelig en fantastisk måte å være vitne til en av årets høyst potensielle Oscar-kandidater.


PS: Inneholder kanskje mindre spoilere fra filmens synopsis.

DRIVE

Jeg gikk inn i Drive uten for mye kunnskap om produksjonlaget bak filmen. Selvsagt har jeg både hørt og sett Nicolas Winding Refn tidligere, men det er dessverre et stort tall av Refn-regisserte filmer jeg enda ikke har sett. Det samme gjaldt både manus-forfatter, Hossein Amini og fotograf, Newton Thomas Sigel.

Sistnevnte hadde jeg et veldig anstrengt forhold til før jeg entret Drive, ettersom jeg ikke kan si hans arbeid i X-Men, X2 og andre filmer har gjort et inntrykk på meg. Vel, dette er tre menn som virkelig fortjener respekt og ære, for Drive er en praktfull film.

Ryan Gosling har i de siste månedene gått fra å være en B-kjendis til å være en absolutt Oscar-kandidat i fremtiden. Her viser han oss nok engang hvorfor han fortjener å bli satt i søkelyset til film-regissører og agenter. Gosling spiller hovedkarakteren i filmen, kreditert som Driver. Driver er en stuntmann for Hollywood-action-filmer på dagtid, mens måneskinnet bringer frem en «getaway»-sjåfør som kun kan bli definert med to ord; «Perfeksjonist» og «Profesjonell». Driver har kun en regel i sitt nattarbeid; Han gir klientene sine nøyaktig fem minutter på å utføre det de skal, etter det kjører han, med eller uten dem.

Anslaget til filmen demonstrerer nettopp denne regel i aksjon og den gjør det ypperlig. Hele stemningen for filmen blir smelt i ansiktet ditt når vi blir servert en scene som demonstrerer Drivers perfeksjonisme og profesjonalitet. Mest merkverdig er hvor spennende denne scenen er uten å blande inn klisjéfylte Hollywood-modeller i denne bilscenen hvor Driver viser en strålende harmoni mellom tålmodighet og reflekser. Alt som skjer i dette anslaget er også nevne verdig realistisk og troverdig. Dette er en scene Fast and the Furious-filmene aldri har vært i nærheten av å nå, verken på kvalitet eller underholdning.

Ryan Gosling i Drive

Når Goslings karakter kommer i kontakt med sin nye nabo tar det ikke lang tid før vi føler en kjemi i mellom dem. Jeg ble i de første minuttene dradd tilbake til Goslings rolle i Blue Valentine, men det tok ikke lang tid før Gosling og Carey Mulligan klarte å overbevise meg om at deres forhold var ekte.

Det er interessant å se på utførelsen av dette forholdet, da Drive er, på en måte, en karakterdreven film. Goslings karakter er ikke en stereotypisk amerikansk stunt-mann helt, men heller en rolig og stille perfeksjonist. Derfor fortjener de ekstra kudos for å gjøre forholdet så ekstremt troverdig som det er, når de hadde ytterst få linjer med dialog ovenfor hverandre.

Når filmen snurr ifra å være nærmest en romantisk drama-film til en klassisk action/thriller er det nettopp det som slår på lyset over hvor enestående denne filmen er, med tanke på hvilken tidsperiode den tilhører. Det er tydelig at regissør Refn ønsker å overraske publikum med originalitet i denne seksjonen av filmen, hvor den klarer å holde seg (minst) et nivå over andre filmer med lignende premiss.

Det er også tydelig at filmen leker med Driver som karakter, da han i actionscener er en totalkontrast iforhold til slik vi har sett han tidligere. Spesielt en scene som har fått mye medieoppmerksomhet gikk virkelig innpå meg. Gosling presentasjon er som alltid bunnsolid, og jeg ble nesten overrasket over hvor godt han klarte å kontrollere seg i de forskjellige scenene. Det krever en stor skuespiller å presentere på det nivået uten å la mindre feil slippe ut andre plasser i filmen.

Vi har også noen mindre roller av Ron Perlmann, Albert Brooks og Bryan Cranston. Denne trioen bydde på veldig gode karakterpresentasjoner, hvor spesielt Ron Perlmann og Albert Brooks ga oss et ekstra snev av perfeksjonisme i filmen. Jeg blir ikke overrasket om Refn har bedt sine skuespillere om å virkelig gå inn i karakteren, selv på fritiden. For et slikt karakterdrama er noe som ikke kommer av seg selv.

Det som Refn også har forstått er noe vi ofte så i det som blir omtalt som klassiske action/hevn-filmer. Nemlig at slik brutalitet som blir servert senere i filmen kun vil se bra ut om det føles naturlig. For eksempel når en karakter ankommer bristepunktet på et eller annet vis.

Jeg nevnte så vidt fotograf Newton Thomas Sigel i starten av omtalen, hvor jeg sa at jeg ikke er en fan av hans tidligere arbeid. Vel, i Drive satt jeg fra første innstilling i anslaget til siste i avslutningen og bare beundret mesterverket til den mannen.

KONKLUSJON:

Ikke gå inn i denne filmen og forvent en actionpakket film med mange bil-sekvenser, á la The Fast and the Furious. Alle bil-sekvensene i filmen føltes som om de kom naturlig og troverdig. Det at jeg har nevnt filmserien The Fast and the Furious to ganger i denne omtalen er egentlig en synd fra min side, da de er to helt forskjellige filmer. Men den normale filmseer forventer kanskje ikke det.

Refn introduserte mange europeiske film kreasjons elementer i Drive og det er akkurat det filmfanatikere har bed om i flere år. At vi ikke trenger å følge Hollywood-modellen til punkt å prikke, spesielt ikke når det kommer til spesialeffekter og oppbrukte replikker. Kanskje dette er filmen som vil åpne øynene til den filmindustrien vi har idag.

Kommenter her

