TV omtale: Person of Interest: Ghost


SPOILER ADVARSEL!

Forrige uke satt jeg med ned for å se nok en Michael Emerson-serie som viste seg å være veldig underholdende. I omtalen av første episode nevnte jeg at serien hadde mye potensiale innenfor sjangerblanding, vel, det er ikke-eksisterende denne gang.

Om jeg må peke ut én ting jeg aldri har likt i forskjellige serier er det tanken på kontinuitet, mer korrekt ikke kontinuitet. Serier som C.S.I og Friends er langt ifra dårlige serier, men uten en fortelling som fortsetter fra episode til episode klarer ikke jeg å gi dem min fulle oppmerksomhet. Uheldigvis ser det ut til at Person of Interest vil følge denne malen.

I denne episoden fant id-maskinen nok et nummer, som tilhørte(hører) en tilsynelatende drept jente. Mystisk ja, men det ble løst enkelt og greit av Emersons karakter som sier; «Maskinen lyver aldri, hun lever.» Litt enkel og kjedelig løsning syntes jeg, men det ville også vært alt for tidlig å begynne å tvile på maskinen som holder hele historien igang allerede nå.

Personen som står i sentrum i denne episoden er altså en ung jente som, ifølge nyheter, ble drept sammen med hele sin familie for flere år siden. Hun har siden da levd i skjul sammen med venner for å unngå forskjellige medier, som kan avsløre henne for dem som ønsker henne død. John Reese og Finch vil selvsagt finne henne, uansett om de må redde hun fra noe eller stoppe hun ifra å utføre noe.

Personlig syntes jeg mye av mystikken forsvant i denne episoden, men det er også her min «CSI på steroider» teori kommer inn i bildet. Det er ikke lenger sjangerblanding, det eneste som er igjen er action. Veldig godt utført action vel og merke.

I denne episoden ble vi også servert litt forhistorie om Finch (Michael Emerson) og maskinen generelt. Til tross for at det var ganske lite, var det morsomt å få se hvordan Finch jobbet med maskinen for 9 år siden og hvem han jobbet med (Lost-reunion!).

Det ble også avslørt at Finch jobber på et kontor, og går der under navnet Harold. Når episoden da nærmet seg slutten ble det lagt nok et mystisk teppe over denne karakteren da han slutten/ble sparket ifra jobben og advarer John Reese om å IKKE kontakte han igjen, det er nemlig Finch som skal kontakte han.

Jeg er fortsatt litt usikker på hvordan jeg skal tolke det, men jeg tror kanskje jeg overreagerer litt når jeg sier at dette kan ende alt. Det er nok bare en tom trussel, som skal gi seerne en grunn til å relatere til Reese, ettersom han også blir holdt litt utenfor.

Når alt kommer til alt er dette en vanskelig episode å sette fingeren på, spesielt om du ønsker å gjøre det korrekt. Piloten til en serie bør alltid gripe fatt i interessen til seerne og om den gjør det på en god måte er kvalitetsnivået for episode 2 alltid i en farlig possisjon. Ghost gir oss en tilfredsstillende og spennende episode, som dessverre ødelegger litt av mystikken og originaliteten til serien. Det blir fortsatt spennende å se hvordan det går neste uke.

Hva syntes DU om denne episoden?

Kommenter her

