Nok en Romeo og Julie-adaptasjon

Vera Farmiga og Alan Arkin i postmoderne-versjon av Romeo og Julie?

Shakespeares episke kjærlighetsfortelling om Romeo og Julie er gjenfortalt utallige ganger i alle medier, inkludert og definitivt film. Bare i år har vi blitt servert en animert postmoderne versjon kalt Gnomeo og Julie, og det går rykter om at den talentfulle 15 åringen Hailee Steinfeld skal partisipere i enda en kommende kommersiell Shakespear-basert film.

Ifølge Deadline er både Vera Farmiga (Source Code, The Departed) og Alan Arkin (Little Miss Sunshine) i møter med manusforfatter Sue Kramer om The Locals. Denne indie-filmen bringer en ny twist til historien, nemlig Indisk og Italiensk selvfølgelig…

Jeg ønsker ikke å skue hunden på håret, men det overrasker meg absolutt ikke om dette blir en film fylt av stereotypiske karakterer og dramaturgiske valg. Kramer sin kommentar om hvorfor denne twisten er ønskelig er ikke akkurat så betryggende heller;

«These two cultures have so much in common: love of gab, love of food, they talk with their hands, and they feed you with guilt.»

Jeg er ikke en person som leser mye Shakespear, det skal jeg ikke legge skjul på, men det jeg har lest er absolutt en milepæl innenfor historiefortelling og dikt. Derfor jeg er som oftest veldig positiv ovenfor en film-adaptasjon av han verker, men igjen, dette er jeg litt nervøs for. Mest sannsynlig vil det nok bli en stereotypisk fortelling hvor Romeo og Julie ikke får gifte seg utenfor sin representive nasjonalitet.

Hva er ditt syn på William Shakespear og Romeo og Julie-adaptasjoner?

Kommenter her

