Omtale: Winter’s Bone

Winter’s Bone er en vakker og rørende film, som alle burde se!

Winter’s Bone forteller oss en praktfull, skremmende og dyster historie om den 17 år gamle Ree (Jennifer Lawrence) som lever midt i, det så kalte ingenmannsland, Ozark Mountains. Her tar hun vare på sine to søsken og sin mor, samtidig som hun kjemper mot loven for å beholde huset.

Det eneste Ree kan gjøre for å beholde barndomshjemmet sitt er å finne sin lovløse far og stille han for retten, eller skrape sammen nok penger til å kjøpe det tilbake. Dette byr på en spennende ”jakt” i et noe ukjent miljø for oss, og på sin søken møter hun mange merkverdige og farlige karakterer.

Ree (Jennfier Lawrence) ser etter sin far

Noe jeg finner verdt å nevne er anslaget til filmen. Det er ikke bare unikt og spennende, men også vakkert og stemningsfullt. Allerede fra første scene vet du at vi befinner oss på en øde og stille plass i de forente stater, noe som bygger litt på den andre sjangeren til filmen, thriller. Vi mennesker har den udåd at vi frykter det vi ikke kjenner, noe som gjenspeiles i forskjellige skrekkfilmer som ofte tar plass i skog og mark.

Visuelt sett vil jeg si at filmen er vidunderlig. Jeg vil kanskje gå så langt å sammenligne den med Blue Valentine, som ble spilt inn med et Super 16 kamera, uten eksterne lyskilder. Nå vet ikke jeg om det samme gjelder Winter’s Bone, men jeg ville ikke blitt overrasket.

John Hawkes i Winter's Bone

Jennifer Lawrence (X-Men: First Class, The Hunger Games) sin presentasjon av Ree er også veldig bra. Hun klarer noe jeg sjeldent ser i andre lignende filmer, og det er å fremheve følelsene uten for mye bevegelser og utbrudd. Personlig syntes jeg det er veldig interessant å se en slik vri på en slik karakter, og ikke nok en overspilt fjortisjente.

John Hawkes (The Perfect Storm) som jeg aldri har likt klarte faktisk å overraske meg stort. Han spiller i denne filmen den sinte onkelen, som går under navnet Teardrop. Jeg vil si at det var hans transformasjon gjennom filmen som var det beste med det hele, og jeg likte å se denne mannen utføre noe så bra.

Konklusjon:

Som jeg har sagt flere ganger nå er Winter’s Bone en praktfull film, som alle burde se. Den gir oss noe unikt og spennende i drama-sjangeren og så å si alt med filmen er utført veldig godt. Det eneste negative jeg kan si akkurat nå, er at den ble litt langdrøyd, med et par unødvendige scener.

Kommenter her

