Omtale: Få meg på, for faen

Filmen jeg hadde null interesse for, overrasket på samme tid som den stjal tid og penger.

Få meg på, for faen er basert på boken ved samme navn, og forteller oss historien om den kåte ungjenta Alma fra Skoddeheimen. Alma har mange venner og lever et godt liv, hvor hun stimulerer seg selv via sex telefoner. Alt dette endres da hun ytrer disse ordene; «Artur var borti meg med pikken»

Selv om hun er utstøtt og sviktet fortsetter Alma sitt liv, en kåt jente som søker etter sex, men det er fortsatt Artur hun har lyst på. Helt fra starten av forteller filmen oss en veldig forutsigbar historie, som verken overrasker eller imponerer på noe punkt. Det skal sies at få deler av filmen lyktes, til en vis grad, på humoren og at slutten følger den trygge, men fortsatt hyggelige og koselige veien. – Noe jeg ikke er en stor fan av.

Fra venstre/ Alma (Helene Bergsholm), Sara (Malin Bjørhovde), Ingrid (Beate Støfring)

Det er virkelig de pinlige scenene som skaper humoren i denne filmen, når verken manuset eller skuespillerne er veldig gode. Jeg har ikke lest boken og kan derfor ikke sammenligne de to, men det er mye historie vis som kunne ha vært kraftig forbedret.

Det samme gjelder skuespillet, spesielt oss vår gode venn Artur. Det var veldig mye amatør-messig skuespill, hvor bare Helene Bergsholm (Alma) og han fra Mannen som elsket Yngve gjorde det godt.

Helene Bergsholm fra Få meg på, for faen

De klarte å prestere noe troverdig, til en vis grad, og de var de eneste som virkelig fikk meg til å tro på at dette var en spillefilm.

Når vi snakker om Helene Bergsholm; hun spilte også inn en monolog til filmen, som forklarer oss forskjellige ting. Saken er da at den var skrekkelig dårlig. Det var ikke bare det at det føltes malplassert ut, men også at Helene leverte en monolog uten følelser.

Det tekniske ved filmen er det ikke mye å si på, jeg skal ikke lyve å si at jeg forventet kamerabruk på nivå med Fight Club, men noen forventninger bør innfris, og det klarte filmen ok. Den var ikke en film som står og faller på kamerabruk og den var ikke en film hvor det var skrekkelig nødvendig. Men når alt annet ligger lavt nede på karakterskalaen, burde de ha gjort en bedre jobb her.

Konklusjon:

Få meg på, for faen er en ok Norsk film, og det kommer fra en person som ikke har likt en Norsk film siden den første Fritt Vilt-filmen, og selv den var ikke et mesterverk. Elendig skuespill for det meste, som drar deg helt ut av opplevelsen, påtvungen humor fungerer sjeldent og det gjorde det ikke her (Jeg var overtrøtt, derfor jeg lo av dårlige sex-vitser), men til tross for sine problemer var det en grei film, som jeg kun anbefaler til unge jenter og kanskje premenstruelle gutter.

Kommenter her

