Hvor er de nå – Del 1: William Fichtner

Skrevet av: Permonter

I denne artikkelserien vil jeg ta for meg en skuespiller, regissør, manusforfatter eller en hvilken som helst person fra filmindustrien som har forsvunnet de siste årene. Jeg skal ikke nødvendigvis si HVA de holder på med nå, men hva jeg ønsker fra dem.

De aller fleste husker nok William Fichtner fra spenningsserien, Prison Break hvor han spilte Alexander Mahone. Der ble han ansett som en av publikumsfavorittene, og jeg skal innrømme at han ligger veldig likt med Robert Knepper (T-Bag) på min liste. Samme år som innspillingen av første sesong av Prison Break startet(Hvor Ficthner ikke var med) spilte han i filmen First Snow sammen med Memento-stjernen Guy Pearce. En veldig god film forresten.

Min personlige favoritt må nok være Black Hawk Down fra 2001, hvor Ficthner spilte en marine(?)soldat sammen med Eric Bana (Hulk), Ewen Bremner (Pearl Harbor), Ewan McGregor (The Island, Star Wars) og mm. Etter First Snow og Prison Break har han bare forsvunnet inn i forskjellige biroller, som i The Dark Knight og nylig Drive Angry 3D (Vi bare glemmer den).


William Fichtner fra Black Hawk Down

Ifølge IMDb.com er han nå igang med fire forskjellige prosjekter, Wrong, Phantom, The Stupidest Angel, og Elysium. Sistnevnte har enda ikke fått noe synopsis, men med Niell Blomkamp som regissør blir det spennende å se. The stupidest Angel ser ut til å prøve seg på en Zombieland-style komedie, noe jeg dessverre ikke har troen på. Wrong er nok en film uten synopsis og kan heller ikke si at rollelisten imponerer meg. Det er en Dupieux-film, så man kan nok forvente en litt absurd historie. Han har nemlig jobbet med filmen Rubber, hvor et dekk med overnaturlige evner triller rundt å dreper folk.

Den siste filmen jeg vil snakke om er Phantom, og den virker veldig spennende. Her spiller nemlig Fichtner en mann kalt Alex (Ikke fra Prion Break…tror jeg). Andre personer på rollelisten er Ed Harris og Andy Garcia, to personer som er veldig opp og ned når det kommer til kvalitet på filmer, men tror de kan gjøre det godt ilag. Les synopsis fra filmen under:

«A supernatural thriller about a troubled Soviet submarine captain who discovers there is something aboard that could control the fate of his ship and the impact it will make on an unsuspecting world.»

Personlig gleder jeg meg til å se de fleste av disse filmene, men jeg ønsker faktisk å se en film hvor han nok engang spiller lovløs, kanskje med Darren Aronofsky i regissør-stolen. Jeg tror de to ville ha passet godt ilag til å lage en mørk, og skremmende thriller eller noe i den sjangeren.

Hvem ønsker du jeg skal ta for meg neste uke?

Kommenter her

